Ελβετικά ρολόγια και smartwatches: Μύθος, πραγματικότητα και αριθμοί
Το 2015, η Apple παρουσίασε τη νέα της σειρά smartwatch, ένα συνδυασμό κομψότητας, χρηστικότητας και πρακτικών προϊόντων καρπού. Σύντομα έγινε μόδα και ώθησε την αγορά των έξυπνων ρολογιών σε νέα ύψη. Η συμβατική βιομηχανία ρολογιών είτε δεν το έβλεπε ως πιθανή απειλή, είτε γνώριζε ότι υπήρχαν λίγα πράγματα που μπορούσε να κάνει, γι’ αυτό και συνέχισε να αγνοεί τον ελέφαντα στο δωμάτιο. Οκτώ χρόνια αργότερα, ο «ελέφαντας» μεγάλωσε σημαντικά και τώρα η παραδοσιακή βιομηχανία ρολογιών απλώς παρακολουθεί το μερίδιό της να συρρικνώνεται χρόνο με το χρόνο…
Για να το κάνουμε πιο εύκολο, χωρίσαμε την (ελβετική) αγορά ρολογιών σε δύο κατηγορίες: α) Αξία ρολογιού 0-3.000 CHF και β) Αξία ρολογιού 3.000+ CHF. Στην πρώτη κατηγορία, τα έξυπνα ρολόγια και ειδικά η Apple επικρατούν (κατά μέσο όρο 30 εκατομμύρια μονάδες/έτος) όπου στη δεύτερη, τα ελβετικά ρολόγια εξακολουθούν να είναι πρωταγωνιστές, καθώς δεν υπάρχει ανταγωνισμός (ακόμη) από εταιρείες τεχνολογίας. Με βάση αυτήν την κατηγοριοποίηση στο παρακάτω σχήμα, βλέπουμε ότι περίπου το 88% (κατηγορία α) των ελβετικών ρολογιών βρίσκεται σε μεγάλο κίνδυνο – άμεσος ανταγωνισμός με τα έξυπνα ρολόγια, και μόνο το 12% (κατηγορία β) δεν επηρεάζεται από τον ανταγωνισμό των έξυπνων ρολογιών.
Καθώς οι νεότερες γενιές μπαίνουν στο παιχνίδι, όλο και λιγότερο προτιμούν τα παραδοσιακά ρολόγια και αναζητούν ένα έξυπνο ρολόι που να είναι χρήσιμο, πρακτικό και μοντέρνο…
Η Apple έβγαλε άλλον έναν άσο από το μανίκι της αυτό των λειτουργιών παρακολούθησης της υγείας και της άσκησης που ειδικά κατά τη διάρκεια του Covid, ενίσχυσαν ακόμη περισσότερο τα smartwatches της. Οι άνθρωποι μπορούσαν πλέον να παρακολουθούν την υγεία τους (για την κατάσταση του οξυγόνου και της καρδιάς) καθώς και τα επίπεδα άσκησής τους αφού την περίοδο εκείνη, κάθονταν κυρίως στο σπίτι. Για άλλη μια φορά κατάφερε να ολοκληρώσει το οικοσύστημά της με ένα κομψό, χρήσιμο, πρακτικό και συνδεδεμένο αξεσουάρ καρπού. Αυτός είναι επίσης ο λόγος που παρόλο που είναι το πιο ακριβό smartwatch και ίσως όχι τόσο ακριβές όσο ένα Garmin, η Apple ηγείται της αγοράς smartwatch με 3 φορές τις πωλήσεις από τον δεύτερο ανταγωνιστή της, τη Samsung.
Οι Ελβετοί κατασκευαστές ρολογιών μπορεί να χάνουν τη μάχη της πρώτης κατηγορίας (88% των εσόδων τους με ρολόγια εισόδου έως 3.000 CHF), αλλά τι γίνεται με τη δεύτερη κατηγορία (από το υπόλοιπο 12%), θα παραμείνει ασφαλής η κορυφαία αγορά αναλογικών ρολογιών; Η Apple έχει κάνει κάποιες προσπάθειες να διεισδύσει και στην κατηγορία των σούπερ πολυτελών ρολογιών, και σίγουρα δε θα σταματήσει. Προσέφερε μια χρυσή έκδοση $10.000 , συνεργάστηκε με την Hermes και φέτος κυκλοφόρησε το ULTRA. Ψηφιακό, σπορ ρολόι τιτανίου αξίας 1.000 ευρώ φορτωμένο με χαρακτηριστικά και έξτρα δυνατότητες. Αναμένουμε να δούμε και πιο ακριβές (ULTRA) εκδόσεις από του χρόνου…
Είναι αλήθεια ότι τα έξυπνα ρολόγια δεν είναι για πάντα. Και θα πρέπει να τα αντικαθιστά κανείς τουλάχιστον κάθε 5 χρόνια, αν όχι νωρίτερα. Είναι επίσης αλήθεια ότι η ελβετική δεξιοτεχνία για τα κομπλικέ ρολόγια είναι απαράμιλλης ποιότητας, και ένα τέτοιο αναλογικό ρολόι είναι έργο τέχνης όσο και κόσμημα. Επίσης, είναι ένα σύμβολο κοινωνικής κατάστασης και κύρους για όσους γνωρίζουν και εκτιμούν. Αλλά στο σημερινό κόσμο, η πληροφορία και η επεξεργαστική ισχύς τείνουν να είναι πιο πολύτιμες και χρήσιμες και σίγουρα πιο συναρπαστικές. Και, εκτός από τους συλλέκτες ρολογιών, ποιος θέλει να κρατήσει ένα ρολόι για πάντα; Επιπλέον, ένα μοντέρνο, υψηλής τεχνολογίας, ακριβό ρολόι Apple είναι σύμβολο μόδας και κύρους και αν αντικαθίσταται κάθε δύο περίπου χρόνια, μπορεί να απεικονίζει την κατάσταση ενός επιτυχημένου επιχειρηματία, ως μέρος του οικοσυστήματος της Apple και εργαλείο της επιχείρησής του.
Το ερώτημα είναι, πού θα βρίσκεται η παραδοσιακή βιομηχανία ρολογιών σε δέκα χρόνια από σήμερα; Βλέπουν τις δυνατότητες σε αυτό οι ελβετικοί κολοσσοί ώστε να προσαρμοστούν ή θα συνεχίσουν να συρρικνώνονται μέχρι να εξαφανιστούν; Μέχρι στιγμής φαίνεται να επικεντρώνονται μόνο στην κατασκευή πιο ακριβών και καλύτερα κατασκευασμένων κομπλικέ ρολογιών. Είναι όμως πράγματι θέμα κατασκευής ακόμα καλύτερων αναλογικών ρολογιών; Ή είναι θέμα προσφοράς αυτού που χρειάζονται και θέλουν οι καταναλωτές; Η TAG Heuer δημιούργησε ένα όμορφο smartwatch, το “Connected”, αλλά δεν μπορούσε να ανταγωνιστεί τους τεχνολογικούς γίγαντες. Του λείπει η εμπειρία, η τεχνογνωσία ανάπτυξης λογισμικού και ο ρυθμός εξέλιξης. Οι παραδοσιακοί κατασκευαστές ρολογιών πρέπει να συνεργαστούν* με την τεχνολογία και να την αγκαλιάσουν, όσο εξακολουθούν να έχουν αλώβητες τις μπράντες (brands) τους. Περισσότερα από τα τέσσερα πέμπτα των εσόδων τους απειλούνται άμεσα. Και το υπόλοιπο ένα πέμπτο θα δεχτεί επίσης επίθεση.
*Το ίδιο συνέβη και με τις μάρκες αυτοκινήτων, όταν η Apple παρουσίασε το CarPlay. Στην αρχή, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δεν έδωσαν σημασία. Στη συνέχεια, άρχισαν να βελτιώνουν τη δική τους εμπειρία συστημάτων ψυχαγωγίας και περιβάλλοντος πολυμέσων για να ανταγωνιστούν το CarPlay της Apple. Σήμερα, σχεδόν όλες οι μάρκες (και ειδικά οι πολυτελείς) περιλαμβάνουν και διαφημίζουν τη συμβατότητα με το CarPlay και προσφέρουν προγράμματα συνδρομής με τα αυτοκίνητά τους… Το Οικοσύστημα της Apple κέρδισε τη μάχη για άλλη μια φορά…
Images: Apple Inc., TAG Heuer