Rebranding Facebook, στην αυγή ενός Eικονικού Σύμπαντος
Το Facebook μετονομάστηκε σε Meta (απ’ το “Metaverse”). Είναι μια προσπάθεια του Mark να ιδιοποιηθεί τη μελλοντική γενιά του Διαδικτύου ή μια δικαιολογία για να αντικαταστήσει το παλιό εμπορικό σήμα;
Υπήρξε πολύς θόρυβος για το Metaverse (την επόμενη γενιά του Διαδικτύου) από τότε που ο διευθύνων σύμβουλος του FB, Mark Zuckerberg, αποφάσισε να επικοινωνήσει με το νέο όνομα του Facebook ως Meta στον κόσμο με την αρκετά μακροσκελή επιστολή του τον περασμένο μήνα. Είναι γνωστό ότι το όνομα του Facebook δεν αντιπροσωπεύει πλέον την ομάδα της εταιρείας και η αλλαγή επωνυμίας τώρα είναι μια καλή ευκαιρία απόσπασης της προσοχής από τα Facebook Papers (που διέρρευσαν από την εταιρεία από τον καταγγέλλοντα Frances Haugen). Επιπλέον, είναι μια προσπάθεια να ιδιοποιηθεί το metaverse, ή τουλάχιστον να κρατήσει μια θέση για το μέλλον. Είναι λοιπόν ένα τυπικό μ’ένα σμπάρο δύο (ή μάλλον τρία) τριγώνια.
Τι είναι το “Metaverse”
To Metaverse αποτελείται από δύο λέξεις, “meta” και “uni-verse”. Το Meta προέρχεται από τα ελληνικά και σημαίνει «μετά» (υποδηλώνει μέλλον ή αλλαγή), επίσης δημοφιλής όρος που χρησιμοποιείται στον προγραμματισμό. Το Metaverse είναι μια νέα, κοινόχρηστη ψηφιακή πλατφόρμα που στοχεύει σε μια εμπειρία υψηλής ποιότητας, τρισδιάστατης Εκονικής και Επαυξημένης Πραγματικότητας μέσω διαδικτύου.
Είναι το Facebook το μόνο που δημιουργεί αυτήν την τεχνολογία;
Το Second Life ήταν μια πολύ επιτυχημένη εφαρμογή που πρωτοεμφανίστηκε το 2003, προάγγελος της έννοιας του metaverse. Οι δημιουργοί του Linden Lab, δεν είδαν το Second Life ως παιχνίδι, αλλά ως μια εναλλακτική πραγματικότητα στον ψηφιακό κόσμο. Θα μπορούσατε να ξοδέψετε ένα κλάσμα πραγματικών χρημάτων για να αγοράσετε εικονικά περιουσιακά στοιχεία και να τα πουλήσετε πίσω σε άλλους παίκτες με κέρδος ή ζημιά.
Υπάρχουν πολλές εταιρείες που εμπλέκονται στην ανάπτυξη του metaverse καθώς μιλάμε. Εταιρείες όπως η Apple, η Amazon, η Epic Games, η Microsoft, η NVIDIA, η ROLBOX κ.λπ., για να αναφέρουμε μερικές. Επομένως, δεν μπορούμε παρά να περιμένουμε έναν μεγάλο αγώνα για το ποιος θα επικρατήσει σε αυτό το νέο περιβάλλον ψηφιακής διάστασης. Φυσικά, οι εφαρμογές, οι υπηρεσίες και τα προϊόντα θα διαφέρουν ανάλογα με το DNA της κάθε εταιρείας. Αλλά θα είναι ένας μαραθώνιος, όχι ένα σπριντ και σίγουρα θα αλλάξει τον τρόπο που κάνουμε τα πράγματα, από τη μελέτη, τη διασκέδαση, την παρορμητική αγορά…
Τι σημαίνει επενδυτικά
Τα επενδυτικά κεφάλαια και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα παρακολουθούν στενά και ορισμένα έχουν ήδη επενδυτικές θέσεις στα πιθανώς νικηφόρα άλογά τους. Ταυτόχρονα, οι πλούσιοι σε κρυπτονομίσματα επενδυτές αποκτούν εικονική γη, έργα τέχνης, κτίρια, avatars και βλέπουν τα κρυπτονομίσματα τους να πολλαπλασιάζονται… Αυτά ονομάζονται NFTs (Μη ανταλλάξιμα token – ένας νέος τύπος εικονικών περιουσιακών στοιχείων που έχει το καθεστώς ιδιοκτησίας και την αυθεντικότητά του επαληθευμένα μέσω blockchain. Τα NFT έχουν απογειωθεί σε δημοτικότητα το 2021, με τις τιμές να εκτοξεύονται στα ύψη). Οι επενδύσεις σε εικονικά περιβάλλοντα (όπως Decentraland, Cryptovoxels, Somnium Space και The Sandbox, μπορεί να έχουν τεράστιες αποδόσεις, αλλά είναι εξαιρετικά επικίνδυνες καθώς κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τι θα συμβεί στο μέλλον). Για τους δυνητικούς επενδυτές, ωστόσο, προειδοποιούν ότι ενώ μεγάλα χρήματα ρέουν σε NFTs, η αγορά θα μπορούσε να αντιπροσωπεύει μια φούσκα τιμών, με κίνδυνο μεγάλων απωλειών εάν η διαφημιστική εκστρατεία υποχωρήσει. Θα μπορούσαν επίσης να υπάρχουν κορυφαίες ευκαιρίες για απατεώνες σε μια αγορά όπου πολλοί συμμετέχοντες λειτουργούν με ψευδώνυμα.
Είμαστε έτοιμοι να χρησιμοποιήσουμε αυτό το συναρπαστικό φουτουριστικό σύμπαν;
Όχι. Εκτός από τα NFT (φούσκα ή όχι), όλα τα άλλα βρίσκονται σε ένα εννοιολογικό, πρωτόγονο στάδιο. Απέχουμε πολύ από το να το χρησιμοποιήσουμε, τουλάχιστον με τον τρόπο που το περιέγραψε ο Mark Zuckerberg στην επιστολή του. Τελικά θα το κάνουμε, και θα υπάρξει μια τεράστια συζήτηση σχετικά με την ηθική και τους κινδύνους αυτού του νέου ψηφιακού περιβάλλοντος και πώς θα επηρεάσει -ακόμα και να καταναλώσει- την πραγματική ζωή των ανθρώπων. Αλλά μέχρι τότε, ένας πολύ έξυπνος Διευθύνων Σύμβουλος και η ομάδα του, κατάφεραν να τραβήξουν την προσοχή του κόσμου (3 δισεκατομμύρια χρήστες του FB), να προωθήσουν δωρεάν και να συνδέσουν το μετονομασμένο όνομα στη νέα εποχή του διαδικτύου που θα έρθει, το «Metaverse»…